Tydzień Ziemi

W naszej szkole od 19 do 23 kwietnia 2021 r. odchodziliśmy Tydzień Ziemi.

Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło rok 2021 Międzynarodowym Rokiem Owoców i Warzyw (IYFV), aby podnieść świadomości na temat ważnej roli owoców i warzyw w żywieniu ludzi, w bezpieczeństwie żywnościowym i zapewnieniu zdrowia, a także w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

Tegoroczny Dzień Ziemi realizowaliśmy jako zadanie interdyscyplinarne, a  tematem zajęć były: „Warzywa i owoce”. Omawialiśmy to zagadnienie na wielu lekcjach pod kątem nauczanego przedmiotu. W obchody włączyły się wszystkie klasy- od pierwszych do ósmych, oddziały przedszkolne.

Podczas zajęć z wychowawcą przypominaliśmy historię Światowego Dnia Ziemi, zastanawialiśmy się jakie zagrożenia dla środowiska są w naszym najbliższym otoczeniu i jak my możemy dbać o środowisko.

Podczas lekcji przyrody odkryliśmy, że pomidor i ogórek to owoce, a kalafior i brokuł to kwiaty!

Na lekcjach plastyki, zajęciach świetlicowych i przedszkolnych wykazywaliśmy się kreatywnością projektując plakaty zachęcające do spożywania warzyw i owoców. Najmłodsi lepili owoce z plasteliny. Klasa 2b wykonała prace techniką kolażu, a na zajęciach z edukacji przyrodniczej stworzyli Ekologicznego Stworka z warzyw i owoców.

Na muzyce śpiewaliśmy piosenki o ogórku i innych warzywach.

Wychowanie fizyczne to nie tylko aktywność fizyczna, ale także wiedza na temat zdrowego stylu życia. Oglądaliśmy więc prezentacje na temat roli warzy i owoców w naszej diecie.

Geografia dostarczyła nam wiadomości jaką podróż odbyły pomidory, skąd pochodzą i jak przywędrowały do Polski. Poznawaliśmy także warunki upraw roślin w Polsce.

Podczas lekcji historii dowiedzieliśmy się, co to jest włoszczyzna i oraz o historii królowej Bony-Włoszki, która przywiozła te warzywa do Polski.

Na lekcjach matematyki dowiedzieliśmy się, co to jest ślad wodny, porównywaliśmy ślady wodne produkcji wołowiny i wybranych warzyw. Uczniowie klas 1-3 wykorzystali jabłka i pomarańcze aby nauczyć się podziału całości na części: ćwierć, połowa.

Wszyscy znamy wiersz Jana Brzechwy „ Na straganie”. Podczas lekcji języka polskiego uczniowie klasy IV wyszukiwali w tym wierszu części mowy. Starsi uczniowie wykonywali zadania wykorzystując fragment „Pana Tadeusza” dotyczący opisu ogródka warzywnego Zosi. Pierwszoklasiści rozwiązywali zagadki o warzywach i owocach i bawili się w takt piosenki „Alfabet warzywno-owocowy”.

Powtórzyliśmy angielskie i niemieckie nazwy warzyw i owoców podczas lekcji tych przedmiotów analizując mapę upraw na różnych kontynentach.

Lekcje chemii dostarczyły nam wiedzy, co to są pestycydy i jakie produkty otrzymują certyfikaty żywości ekologicznej.

Na biologii dowiedzieliśmy się, że tylko rośliny okrytonasienne wytwarzają owoce.

Ósmoklasiści omawiając zagadnie zagrożeń i sposobów ochrony różnorodności biologicznej dowiedzieli się, że znajdujący w Mikołowie Śląski Ogród Botaniczny ma kolekcję starych odmian jabłoni, grusz, śliw oraz funkcjonuje w nim regionalny bank nasion gatunków rzadkich i ginących ważnych dla terenu Górnego Śląska. Wykonywaliśmy także kanapki i sałatki bogate w warzywa i owoce. To było najpyszniejsze zadanie domowe!

ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FILMU OD NASZYCH PRZEDSZKOLAKÓW I PONIŻSZEJ GALERII ZDJĘĆ.