"Z ortografią za pan brat" - ortografia na wesoło

Dzieci w świetlicy uczestniczą także systematyczne w zajęciach utrwalających zasady ortografii oraz umiejętności językowe i czytania.

Ortografię utrwalamy w sposób polisensoryczny, czyli wielozmysłowy. Na czym on polega?

  

Naszą ulubioną formą zabawy jest: Zgadywanka.

Dzieci mają plik kart z daną trudnością ortograficzną np. z "ó". Jedno z dzieci bierze pierwszą kartę z góry i nikomu jej nie pokazując sprawdza, jakie jest na niej słowo. Pozostałe dzieci mają za zadanie odgadnąć, co to za wyraz zadając pytania o właściwości, cechy tej rzeczy, osoby, zwierzęcia czy zjawiska.

Druga forma naszej zabawy z tymi kartami polega na losowaniu kart z paskami i pisanie po śladzie ścieralnymi mazakami. Inne formy zabawy to: Bingo, Czarny Piotruś.

Jeszcze inną formą zabawy jest utrwalanie wzrokowe poprawnego wzorca graficznego wyrazu, tworząc skojarzenie trudności ortograficznej np.. żaba z przedstawieniem graficznym danego wyrazu ( czyli obrazkiem żabki), a także utrwala sobie jego „melodię kinetyczną”, wodząc palcem po wzorcowo zapisanych wyrazach na paskach. Atrakcyjność tej zabawy wiąże się również z niezwykle trafnym zilustrowaniem poszczególnych trudności ortograficznych, odzwierciedlającym znaczenie poszczególnych wyrazów, co pokazują zdjęcia.

  

Dzieci także bardzo chętnie bawią się Kartami edukacyjnymi z pisakiem, na których przy pomocy
krzyżówek, rebusów, wykreślanek, utrwalają poprawną pisownię i znajomość polskiej ortografii, wielokrotnie, pisząc i zmazując wyrazy.

)